torsdag 27 augusti 2009

Det tickar 10-öringar

En Record taxameter från AB Urfabriken i Svängsta. I min glada ungdom hade vi en likadan taxameter i vår festlokal (läs tillhåll). När tillräckligt många 10-öringar tickat fram var det dags att gå ut på lokal. Då hade vi tankat tillräckligt.

En nyare variant från Haldex AB i Halmstad. Den här fungerar alldeles utmärkt än idag.

Den senaste och, i mitt tycke, en lite tråkig variant. Även denna tillverkad av Haldex.
Nu står det kronor i stället för 10-öringar. Dyrtider stundar. Taxi nyttjar man om omdömet
är grumligt eller om kommunen står för notan.

fredag 21 augusti 2009

Med tuschen i blodet

När jag ändå är uppe på två hjul vill jag dela med mig av den här tuschteckningen jag köpte i Örebro för ett par år sedan. Den är ritad 1935 och med undantag för den mesiga kubiken tycker jag att den är riktigt läcker.
Maskinen heter M.M. I Start & Speed skulle det stått Mullig Maskin.
Jag undrar vad det blev av Larsson som satt vid ritstiftet?
Byggde han sin drömcykel eller stannade det vid just drömmar?

torsdag 20 augusti 2009

Dödsryttare II

På nöjesfält i Islamabad, Pakistan. Bilden tagen av Piers Benatar.
Enligt bildtexten kan man betala några rupie, stiga in i bilen och köra upp på "Dödens vägg".
Det är att ta attraktionen till nya höjder om publiken får köra.

tisdag 18 augusti 2009

Dödsryttare

1964 flyttade vi in till stan från landet. Vi hamnade granne med Bofors IP:s grusplan.
Dit kom tivolit varje år på den tiden. Det kom tivoli till Kilstaplan också, förmodligen ett annat tivoli, för på grusplanen hemmavid uppträdde William Arnes Motorcirkus.
Jag minns att jag trotsade föräldrarnas förbud och löste biljett för att kunna hänga över kanten till "tunnan". Dagen efter hade jag skrapat ihop en krona till ett idolkort.
Så här, i någorlunda vuxen ålder, har det blivit några till.
Dom kort jag uppskattar mest har en anteckning på baksidan var och när uppträdandet
ägde rum.
Om någon har mer upplysningar om respektive dödsryttare, hör gärna av er så jag kan komplettera uppgifterna.

En ung William Arne

Minne av Marknaden den 24 Augusti 1935

William Arne

William Arne


William Arne

William Arne

William Arne. Kort av vykortskvalitet.

William Arne och Dick Bendick

William Arne och Kein Laursen

William Arne och Carl Henry



William Arne och Carl Henry
Inköpt på Kiviks marknad 1955

Kien Laursen

Rudy Yarl

Rudy Yarl

Bengt Arne

Börge Sögaard

Stig Ingvar
Stig Börje

Jacobsen och Skinner
S. Skinner och Miss Alma

Miss Alma

Yngve ?sten

Johnny Parr och Yngve

Fotoserie med Johnny Parr
Johnny Parr I
Johnny Parr II

Johnny Parr III
Börge Sögaard igen

Walle Raber ?

Lennart Rolf

William Arne's?
Elisabeth?

Bengt Hubert Karlström

Motorpiraterna valde "the Globe of Death"
Lenni ? John ? Tom Candy
Tex Williams

Trixi Motor-Show
den 11/7 1962
Östra Stranden, Lions Club
Uppträde kl 22.00 Snoddas Nordgren

Hellriders Motorshow

Hellriders Motorshow
Hans-Tommy och Lelle Lendix
Hans-Tommys Motorshow

Stein Giphart's Dödsdrom
Kim Giphart, Dan, Christoffer Mikkelsen, Martin G.

Stein Giphart's Dödsdrom 1998
En atraktion på fest og marknadspladser siden 1922

måndag 17 augusti 2009

"R"

roligaste bilen jag har haft. Åtminstone till dags dato.
1965 Mustang 2+2.
289 HP med Cobra insug, Holley 650 dp, Le Mans kam, HP grenrör, smidda kolvar,
Mallory brytarlöst, förstorat oljetråg med mera.
Lilla RUG:en, 8" diff.
Solida bussningar och fjädrar enligt Shelby Spec's. Specialbyggda KONI.
American Racing fälgar, Shelby R front och huv, igenlagda ventilationsgaller,
bakruta i lexan, nada inredning förutom basic. Dubbla bränsletankar. Brandsläckare m.m.
Besiktad i detta skick vilket var svårare på den tiden. 1984.
Det är 25 år sedan. Jisses vad tiden går.....

Enligt tidningen Shelby-American ler Jerry Titus i sin himmel åt den här.
36 var Jerry's nummer.
Jag kommer nog fan att le jag också.

fredag 14 augusti 2009

Vinglia

Min Ford Anglia Estate de luxe 1963. Numera såld till Danmark.
En rolig och ovanlig bil, tyvärr för liten för mina behov.
Nu letar jag efter en 1948-1950 Panel Truck.

Esso och BP

Jag fick ett antal bilder av "Esso" Gunnarsson för några år sedan.
Här kommer några som är sevärda.
Esso med sin McLaren på Falkenberg 1967.
Getterna heter Chipp och Chapp och är för dagen ekiperade i T-tröjor med reklam
för BP Racing Team.
I bakgrunden en av de allerstädes i depåerna förekommande Transiterna.
Ford Transiterna måste ha varit Racingvärldens kelgrisar.


Sven "Furtan" Andersson med nummer 9, i bakgrunden Stig Karlsson med nummer 14.
350 cc, Falkenberg 1955.

onsdag 12 augusti 2009

Bensinen i blodet

Jag har varit intresserad av saker som rullar och låter sen jag var en liten knort.
Allt på hjul och allt med en motor har utövat en dragningskraft på på mig som varit svår, för att inte säga omöjlig att motstå.
Under årens lopp har jag stött på en hel del olika fordon.
Jag har inte ägt alla, men varit sugen på många och faktiskt lyckats komma över en del av dem.
I perioder har jag försökt sluta med gamla bilar och motorcyklar men det verkar vara omöjligt.
Nu är det dags att komma ut och erkänna att jag är beroende.
Det är lika bra att jag börjar med att lämna ut mig totalt. Det kommer att kännas bättre efteråt.
Åtminstone för mig.


DUL 902 var min tredje bil.
Redan här kan man se att slyngeln har ett genuint intresse.
Bilen, en Volvo Amazon, är redan testad för hållbarhet.
En rullning och ett par smärre sammanstötningar har inte påverkat maskinen nämnvärt.
Notera att all onödig vikt har skalats av i fronten, det handlade om att få rätt viktfördelning på ekipaget. Som synes hade jag ingen onödig vikt att släpa på för egen del heller.
På framskärmarna sitter NASCAR-dekaler som skickats efter från USA.
Övriga modifieringar bestod i mattsvart huv, GT-stol, kort växelspak och vingar för att tvinga vindrutetorkarna mot rutan i högre farter.
Vid längre flygturer åkte passagerarstolen isär vid landningen, en klar överraskning för den oinvigde. Så småningom åkte stötdämparna igenom undre bärarmarna och ett vackert gnistregn
uppstod vid snabba inbromsningar. Något som praktiserades vid gatukök och kiosker i syfte att imponera på publiken. En företeelse som sedan tog fart i Los Angeles lowriderkretsar.
Amazonen såldes senare för att ge plats för min första "amerikanare".

En underbar bild tagen av min vän Folke Larsson. Det här var livet på landet och bensinmacken sålde bensin, inte korv och matvaror. Det fanns det andra som gjorde.
En skylt visar att macken är öppen. Den unga damen tankar Gulf i en SAAB 92:a och bensinen håller just på att spilla över.
Folke tog många bra bilder under sin livstid, det här är en av pärlorna.