torsdag 25 april 2013

Emaljskyltar



Ibland blir man positivt överraskad.
Jag blev det igår.
När jag någon vecka tidigare surfade runt på de olika auktionshusens sidor hittade jag en post med priskuranter från Ankarsrums Bruk.
Aah, tänkte jag. Referensmaterial.
Då jag ibland har gamla vedspisar och kaminer kan det vara bra att ha.
På bilden var det svårt att se omfattningen, men pärmen var ju kul.
Igår hämtade jag ut paketet och blev glatt förvånad.
Detta måste vara Ankarsrums Bruks hela produktion på 1930-talet vilket inte säger lite.
Utbudet var minst sagt stort.
Dessutom.
Dokumentationen har tillhört dåvarande inköpschefen och är tryfferad med information på maskinskrivna blad.
Här finns vad vi kan kalla företagshemligheter och ger en insyn i brukets strategi och villkor.
Vilken tur att detta inte hamnat på soptippen som så mycket annat!
Här följer några exempel på innehållet.

 Emaljskyltar. Jag gillar Shell-skylten.



Skyltarna ovan benämns Mass-skyltar då de tillverkades i stora upplagor.
Idag sällsynta och den här samlingen kostar idag många tusenlappar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar