tisdag 2 februari 2010

Shelby GT-500 med rak sexa

En av alla bilar man skulle ha köpt och stoppat undan på logen...


Den här Shelby GT-500:an från 1968 var jag nere och tittade på i Holland.

Idag ser den riktigt trevlig ut på bilderna.
Det här verkar ju inte vara ett omöjligt objekt, eller hur?

Det som skämmer lite är baklysena från Cougar -67. Det ska ju sitta bakljus från Thunderbird 1965, eller??
Då bilarna gjordes i så små serier kan ju detta arrangemang vara möjligt på en tidig 68:a.
I Belgien såldes Shelby av Claude Dubois som var återförsäljare i Europa under åren 1966-1972.

Fronten ser ju i alla fall ut som den ska göra, med undantag för att den är lätt demolerad och att det saknas en del viktiga delar.

Ett Lucas foglight finns dock kvar och ligger på förarsätet.
Det tråkigaste med detta renoveringsobjekt var att original motor och låda saknades.
Tidigare ägare hade lyft ur paketet och dumpat det i kanalen och ersatt det med en rak sexa med tillhörande låda.
Jag kommer inte ihåg skälet till motorbytet, om det var av ekonomiska skäl eller om motorn helt enkelt inte fungerade.
Någonstans i en kanal i Holland kan det fortfarande ligga en 428 Cobra Jet och vänta på att bli uppfiskad.

Här är chassieplåten som visar att det är äkta vara. Kom ihåg att detta är många år sedan, innan man började klona bilar.
På den tiden var det för mycket jobb, för mycket som fattades, många andra bilar till salu.
Idag vet man bättre :-)

1 kommentar:

  1. Sorgligt. Denna bil tillverkades i 1140 ex. enl. uppgift. Och Ja, det är ser ut att vara fel bakljus på bilden...

    SvaraRadera